چگونه سازمانهای شاد به کارمندان روحیه می دهند؟

در بسیاری از سازمان ها و شرکت نیروی انسانی مهترین منابع آن ها محسوب میشود. با توجه به اینکه کارایی کارمندان و نیروهای مشغول فعالیت در سازمان بر بهره وری و سودآوری آن شرکت ها تاثیر بسزا و مستقیم دارند لزوم توجه به روحیه پرسنل و انگیزه های آن ها در محیط های به شدت رقابتی کنونی بسیار حس می شود.  از این رو این سازمان همواره تلاش می کنند تا با شناسایی عوامل موثر بر روحیات کارمندان و تلاش برای تحقق خواسته های آن موجبات شادی افراد را در سازمان فراهم کنند. این مقوله تحت عنوان شادی سازمانی در بین شرکت ها شناخته می شود.  تاکنون عوامل متعددی مورد بررسی قرار گرفته اند که در این فرصت به طور اجمالی  به معرفی آن ها می پردازیم.

Heidi Golledge , مدیر عامل وبنیانگذار شرکت Career Bliss اعتقاد دارد : “کلید شاد زیستن در داشتن محیط کاری شاد می باشد” . با این حال این خوشحالی فقط مربوط به زندگی فرد نمی باشد چرا که باعث منفعت و سود دهی سازمان نیز می شود. مطالعه اخیر از دانشکده Illinois که به ارتباط بین شادی و سودآوری کسب و کار می پردازد , نشان داد که اعمال سیاستهای کاری که منجر به شادی کارکنان می باشد رابطه ای مستقیم با افزایش بهره وری و در نتیجه ثروت سازمان دارد, و جالب اینکه برخی از سیاستهایی که به منظور افزایش سود دهی اعمال می شوند , نتیجه ای معکوس دارند چرا که قوانین سخت تاثیری منفی در شادی کارکنان دارد که خود منجر به کاهش بهره وری و در نتیجه قابلیت رشد شرکت می شود. بنابراین با اعمال سیاست های شادی بخش سازمانها نه تنها قادر به بهینه سازی جو محل کاری هستند , بلکه می توانند تاثیر به سزایی در سوددهی سازمان داشته باشند. در اینجا به بررسی مثالهایی از شادترین سازمانهای آمریکایی و تلاش آنها برای افزایش شادی و بهره وری می پردازیم:

استقلال و آزادی

طبق آمار Business Insider در مورد 50 سازمانه برتر برای کار کردن , کمپانی فیس بوک با 93 درصد رضایت شغلی در مقایسه با گوگل با 84 درصد در راس جدول قرار دارد . یکی در دلایلی پیشی گرفتن فیس بوک نسبت به گوگل میزان آزادی کارمندان می باشد.
یکی از مدیران سابق فیس بوک به نام Don Faul ادعا دارد که در مقایسه با گوگل , کارکنان فیس بوک دارای نقش هایی می باشند که باعث رشد توانایی ها و نقاط بلقوه آنها می شود. به علاوه کیفیت کار، قدرت تصمیم گیری و توانایی نفوذ بر دیگران (نه عنوان شغلی ) چیزی است که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در حقیقت کارمندان فیس بوک همیشه تشویق می شوند به اینکه در مورد تصمیمات و عملکرد مدیران خود سئوال بپرسند . در مقابل، گوگل از نظم بیشتری برخوردار می باشد و عنوان مدیران در این مجموعه از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد . آزادی عمل نیز جزو مواردیست که از ارزش زیادی برخوردار می باشد . البته  فیس بوک کارمندان خود را آنقدرها هم آزاد نمی گذارد .  بلکه سعی می کند تعادل زیادی بین عملکرد آنها و چیزی که شدنی است برقرار کند

حقوق خوب

یکی دیگر از دلایلی که چرا فیس بوک جای بهتری برای کار کردن است، حقوق و مزایای بهتر می باشد . میانگین حقوق یک کارمند فیس بوک پس از 5 سال کار 135000 دلار سالانه در مقایسه با 133000 دلار در شرکت گوگل می باشد . همه ما کارمندان به خوبی می دانیم که پول خوب مترداف با رضایت شغلی بیشتر است.
به عنوان مثال می توانیم به حقوق 70000 دلاری شرکت Gravity Payment نگاهی بیاندازیم که باعث شد دو نفر از با ارزشترین کارمندان خود را از دست بدهد , چرا که آنها اعتقاد داشتند که حقوق بالای کارمندان جدید باعث ایجاد بی عدالتی بین کارمندان می شود. با این حال، پول باعث خوشحالی و آرامش افراد می شود و آمار نیز نشان می دهد که افرادی که درآمدهای بالاتری دارند کمتر ناراحت و افسرده می شودند. پول شادی آفرین است و افراد پولدار از آن برای کسب تجربه های جدید استفاده می کنند. البته گاهی این ارتباط به دلیل نقشی است که پول در حل یکسری مسائل نامطلوب بازی می کند . مثلا درست کردن سقفی که چکه می کند و یا خرید خانه بزرگتر زمانی که افراد زیادی زیر یک سقف زندگی می کنند. به عبارتی می شود گفت پول سپری در برابر غم و اندوه می باشد.

تنوع کاری و رشد

Steve McClatchy بنیانگذار Alleer Training and Consulting اعتقاد دارد که حرکت در زندگی منجر به رضایت می شود و دقیقا برعکس آن روزمرگی و سکون موجبات نارضایتی و افسردگی را فراهم می کند. یکی از مهمترین مشتریان این سازمان به نام Pfizer که در راس جداول CareerBliss قرار دارد به عنوان یکی از 50 شرکت شاد آمریکایی به حساب می آید . استیو ادعا می کند که کارکنان Pfizer با بهره گیری از پرسشنامه ها و چک کردن های منظم موفق به ایجاد تعادل بین رشد،  بهبود و نگهداری شده اند. ارزیابی های مستمر و میزان فعالیت زیاد در فایزر منجر به پیدا کردن سریع موانع رسیدن به خوشبختی و شادابی شده است . فیس بوک نیز کارمندان خود را به تغییر پست تشویق می کند. Lori Goler که مدیر بخش مردمی می باشد می گوید: فیس بوک کارکنان خود را تشویق می کند تا محیطی چالش برانگیز درست کرده و بهترین خود را ارائه دهند. این سیاست توسط Gretchen Spreitzer پروفسوری از دانشکده M.Ross School of Business نیز تایید می شود و وی اعتقاد دارد که کارمندان همچنان به دنبال قدرت بیشتر و کارهای جالب تر خواهند بود. Paddy Underwood و Mike Welsch دو تن از کارمندان فیس بوک هستند که کاملا موفق به تغییر نقش خود شدند. آقای آندروود که کار خود را به عنوان یک وکیل شروع کرده بود پس از مدتی تبدیل به یک مدیر کیفیت شد و به همچنین آقای ولش نیز که به عنوان یک حسابدار مدیریت ریسک استخدام شده بود بعدها تبدیل به یک مهندس شد. فرهنگ فیس بوکی با استفاده از نسبت دادن نقش های مختلف به افراد بر اساس علایق و نقاط قوت آنها و نه با در نظر گرفتن زمینه کاری به کارمندان خود کمک می کند تا حس رضایت بیشتری نسبت به شغل خود داشته باشند که باعث ترویج شادی بیشتر می شود.

مزایا

هم گوگل و هم فیس بوک از مزایای جانبی بسیار عالی برای کارکنان خود برخوردار هستند. فضای کاری جذاب، مواد غذایی و اسنکهای رایگان از این قبیل مزایا می باشند. این مزایا برای کاهش میزان استرس روزانه کارمندان تدارک دیده شده اند و باعث می شوند که آنها تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشند. Gerald Ledford محقق ارشد مرکز Effective Organizations معتقد است بیشتر این مزایا به این دلیل می باشند که کارمند شما دیگر دلیلی برای ترک میز و دفتر کاری خود نداشته باشد. البته اگر کارمندان کار خودشان را دوست داشته باشند و نیازی به دست پنجه نرم کردن با مسائل روزمره زندگی مثل غذا , خشکشویی , مهد کودک و غیره را نداشته باشند روز به روز شادتر خواهند شد . جالب است بدانید که فیس بوک مبلغ 20000 دلار برای اجاره رحم را در صورت تمایل به کارمندان خود پرداخت می کند که می تواند کمک بزرگی برای افرادی باشد که دوست دارند به راحتی هم به کار خود ادامه بدهند و هم تشکیل خانواده بدهند.

کار معنی دار

به گفته Jennifer Aaker از دانشکده کسب و کار Stanford , ترویج فرهنگ تمرکز حواس و معانی منجر به خوشبختی و رضایت می شود. اگر کسی تاثیر با معنی روی جهان اطرافش داشته باشد، پیش بینی بهتری از شادی در مقایسه با بقیه عوامل خواهد داشت. Steve Cowart مدیر سیستم های نمایش بصری در ناسا ادعا دارد که پروژه هایی که وی روی آنها کار می کند همه بسیار جالب بوده و مهمتر اینکه در موفقیت ماموریتهای فضایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند . استیو از اینکه در ناسا کار می کند و قدرت انجام کارهایی را دارد که مهم و الهام بخش مردم می باشند احساس رضایت می کند. Shelley Prevost مدیر بخش رضایت کارمندان در Lamp Post Group نیز بر این عقیده است که شادترین سازمانها، مکانهایی هستند که به بشریت اهمیت داده و کارمندان احساس هدفمندی، ارتباط و ارزشمند بودن دارند.

شناخت اجتماعی

ایجاد محیطی که در آن شناخت اجتماعی ارزش فراوانی دارد می تواند یک راه کم هزینه برای تقویت روحیه کارکنان به حساب بیاید . Globoforce یک برنامه نویس در زمینه شناخت اجتماعی اعلام می کند که بیش از 82 درصد از کارمندان زمانی احساس رضایت بیشتری نسبت به کارشان دارند که در آن به رسمیت شناخته شوند.
Gretchen Rubin نویسنده کتاب پروژه شادی  پیشنهاد می کند که از طریق سیاستهای مخصوصی که به طور منظم انجام درست کاری را تشویق می کنند می توان محیط کاری شادتری ساخت. Dana Stocks مدیر منابع انسانی سازمان Philips North America می گوید: برای اینکه مفهوم به رسمیت شناختن را بیشتر شخصی کنند، برنامه های مخصوص به سپاسگزاری و تصدیق بیشتری را باید در برنامه های سازمان گنجاند.

فرهنگ مناسب سازمانی

فرهنگ سازمانی مناسب باعث می شود تا کارمندان بیشتر در یک سازمان بمانند که باعث کاهش هزینه های مربوط به جایگزینی می شود. به این دلیل که ایجاد فرهنگی متناسب با اهداف و دیدگاه یک سازمان بسیار مهم می باشد. بد نیست کمیته ای برای این کار تشکیل دهید تا مطمئن باشید کارمندانتان شاد هستند و به بهترین نحو کار میکنند.Chris Byers مدیر عامل شرکت Formstack می گوید بسیار مهم است که تمام کارمندان در راستای یک دیدگاه حرکت کنند و بنابراین ارتباط بین بخش های مختلف سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در زیر  نام بیست شرکت آمریکایی شاد را ملاحظه می کنید.

1.Keller Williams Realty

2.PayPal

3.Adobe Systems Inc.

4.Total Quality Logistics

5.United Healthcare

6.Google Inc.

7.Johnson & Johnson

8.Anthem

9.Texas Instruments

10.Amgen Inc.

11.EPAM Systems

12.Mars Inc.

13.Bayerische Motoren Werke AG (BMW)

14.Metropolitan Life Insurance Co.

15.Novartis International AG

16.Emerson Process Management

17.SAP AG

18.Parsons Corp.

19.Chevron Corp.

20.Nokia Corp.

البته برخی شرکتها پیشنهادات و گزینه های بی نظیر دیگری نیز به کارمندان خود می دهند. برخی از این رویکردها عبارتند از

نداشتن ساعت رسمی فعالیت

تمرکز بر خانواده

زمان های مرخصی فراوان

 شرکت فیس بوک پیشنهادات شگفت انگیزی به والدین و به کسانی که دوست دارند صاحب فرزند شوند می دهد. این شرکت برای افرادی که صاحب فرزند می باشد مبلغی بالاتر از 4000 هزار دلار به عنوان کمک هزینه جهت متعادل کردن مخارج زندگی این افراد به مدت چهار ماه پرداخت می کند. به طور مشابه فست فود  رستوارنهای زنجیره ای   Capriotti’s Sandwich Shop برای کارمندان خود زمان مرخصی ای در نظر می گیرد که به آن ها این امکان را می دهد تا در فعالیت و رویدادهای مرتبط با فرزندشان بدون پرسیدن از آن ها مشارکت کنند.

خدمات پزشکی و سلامت در محل

بسیاری از افراد تمایل به کارکردن در گوگل را دارند یکی از اقدامات جالب این شرکت برای جلب نظر کارمندان خود ارائه خدمات پزشکی در محل کار است . در گوگل پزشکان، تراپست ها و .. حضور دارند تا به کارمندان خدمت رسانی کنند.

زمان بازی

کارمندان Zynga در سانفرانسیسکو این شانس را دارند تا با دستگاه های بازی مانند x باکس، پلی استیشن نه تنها در شرکت بلکه  در منازل خود بازی کنند.

اعتبار اضافی

شرکت Weebly به تمامی کارکنان خود یک کارت اعتباری برای تمامی نیازهای روزانه یا هفتگی آنها در ساعات کاری در نظر می گیرد. اگر میزان اعتبار این کارت کافی نباشد این شرکت وب-مبنا مبلغ 50 دلار دیگر نیز این کارت را شارژ می کند. یک نظافت منزل و یک سرویس پیغام رسان برای زمانی های که کارکنان این شرکت بسیار مشغله دارند از دیگر پیشنهادات این شرکت برای ارتقا روحیه کارمندان خود پیشنهاد  می کند.

آزادی انتخاب و هزینه مسافرت

شرکت Epic Systems برای هر 5 سالی که کارمندان دراین شرکت باقی می مانند واجد شرایط  پرداخت  هزینه هایشان به مدت 4 هفته از سوی شرکت می باشند. آگر آنها در طی این زمان مسافرت را انتخاب کنند شرکت در تامین هزینه ها برای آن کارمند و یک مهمان کمک می کند.


*گردآورنده :مجید جان فدا

Email: m.janfada@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط