وفاداری مشتریان به برند در صنعت آبمیوه

وفاداری مشتریان در صنعت آبمیوه

وفاداری به برند یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محسوب می‌شود و تمام شرکت ها سعی می‌کنند تا مشتری آنها به مرحله هم نوایی برند یا برند رزونانس برسند طبق مدل آکر، این مهم از طریق مشتریان وفادار مسیر می شود. وفاداری به برند در صنایع مختلف متفاوت و به عوامل متعددی بستگی دارد. صنایعی که با سلامت افراد سر و کار دارند در آنها وفاداری به برند بسیار بیشتر از صنایع افراد دانش کمتری در آن حوزه دارند به عنوان مثال حساسیت افراد به انتخاب برند شامپو یا نوشیدنی بسیار بیشتر از انتخاب محصول مناسب برای لوازم یدکی خودروی آنها می‌باشد. از دیگر عوامل تاثیرگذار می توان میزان بلوغ صنعت را نام برد. میران بلوغ صنعت و وضعیت رقابت در آن از عوامل تاثیرگذار بر وفاداری مشتریان می‌باشد به طوری که در بازارهای بالغ به دلیل قرارگرفتن محصول در مرحله بلوغ ، محصولات از نظر مزایا در یک سطح قرار دارند و مزیت رقابتی محسوسی بین برندها وجود ندارد . در این نوع بازارها محصولات براساس ویژگی‌های مشترک و یکسان توسط برندهای مختلف عرضه می‌شود و رقابت متمرکز بر قیمت و نهایتا خدمت پس از فروش می‌باشد. در این گونه مواقع وفاداری به برند کمتر اتفاق می‌افتد و افراد بر اساس سلیقه، بودجه و قرارگرفتن در موقعیت خرید محصول را انتخاب می‌کند.

طبق بررسی‌های انجام شده وفاداری به برند در محصولات CPG یا FMCG در مقایسه با صنایع دیگر بیشتر می‌باشد. بنابر تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ در آمریکا و طبق اظهار نظر مصرف کنندگان 57% افراد به محصولات تولید شده توسط برندهای شناخته شده اعتماد داشتند و 43% از آنها حداقل به یکی از شرکت‌های غذایی و نوشیدنی خود وفادار بودند این موضوع بطور کلی در فرهنگ مصرف ایرانیان نیز صدق می‌کنند اما میزان آن قاعدتاً متفاوت خواهد بود.

علت اصلی وفاداری مشتریان به برند را می‌بایست در ارتباط مشتریان و مصرف کنندگان با محصول و برند جستجو کرد. مصرف کنندگان محصول از طریق حس های چشایی، بویایی، لامسه، بینایی و تجربه خود با برندهای صنعت غذا و نوشیدنی ارتباط می‌گیرند. به عنوان مثال وقتی فردی یک نوشیدنی برند شناخته شده‌ای است انتخاب می‌کند. با گزینش محصول در شلف با استفاده از حس بینایی (توجه به بسته بندی در کنار نام برند)، با در دست گرفتن محصول از حس لامسه، با باز کردن محصول با رایحه آن و با نوشیدن از طریق حس چشایی خود محصول را تجربه میکند. در حالی که در بسیاری از محصولات تعداد حس‌های درگیر شده افراد کمتر می‌باشد. در کنار این موضوع اقدامات و برنامه‌های اجرایی شرکت در سطح خرده فروشی، کانال‌های عرضه سبب تقویت ارتباط و ایجاد تداعیات برند قوی‌تر می‌شود. در نتیجه وفاداری به برند در بین مصرف کنندگان و مشتریان تشدید شود. در کنار بررسی این عوامل ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که عوامل محیطی به خصوص اقتصادی تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب آنها می‌گذارد. رکود و کاهش قدرت اقتصادی که با کاهش قدرت خرید همراه است منجر می شود بسیاری از افراد در هنگام خرید ازیابی‌های مالی را لحاظ می‌کنند که این مسئله ممکن است موجب تغییر برند شود.

بیشتر بخوانید

از دست دادن مشتری قدیمی: بی وفا!

برندینگ چیست؛ ۲۹ تعریف از ۲۹ صاحب‌نظر در زمینه بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط