چالش های اینترنت 5G و شهرهای هوشمند

شهر هوشمند و فناوری 5G

Telecoms.com به طور دوره ای از اشخاص خبره دعوت می‌کند تا نظرات خود را در مورد مهمترین مسائل صنعت به اشتراک بگذارند. در این مقاله Pradeep Bhardwaj ، مدیر ارشد استراتژی و رئیس استانداردهای صنعت در Syniverse ، ملاحظاتی را که با استفاده از فناوری 5G در فضای شهر هوشمند وجود دارد ، بررسی می کند.

Pradeep Bhardwaj به عنوان مدیر ارشد استراتژی و رئیس استانداردهای صنعت در Syniverse به عنوان مشاور ارشد فناوری نظارت بر ابتکارات استراتژیک است.

2019 سالی بود که شبکه های 5G شروع به کار کردند ، اما 2020 در حال حاضر تعداد قابل توجهی از عرضه تجاری این نسل بعدی اتصال را به ارمغان آورند. اما هنوز مسیری طولانی در پیش است تا ببینیم 5G به وعده کامل خود در زمینه امکان ایجاد بازارهای عمودی ، اینترنت گسترده چیزها (MIoT) ، ارتباطات مهم ، امنیت عمومی و بسیاری از برنامه های پیشرفته دیگر را ارائه می دهد؟ این فناوری هنوز در حال پیشرفت است و موانع زیادی وجود دارد که باید برطرف شوند. بخصوص در مورد پیچیدگی های مشارکت های سازمانی برای برنامه های 5G و نحوه درآمدزایی صحیح آنها که ناشناخته های زیادی وجود دارد.

در میان بسیاری از نوآوری های آینده که با 5G امکان پذیر خواهد شد ، شهرهای هوشمند یکی از انقلابی ترین شهرها خواهند بود. توسعه شهرهای هوشمند در مراحل اولیه خود است و فناوری های تلفن همراه مانند 5G و جانشینان آن یک فرصت بزرگ و نقش حیاتی در این فضا دارند.

اینترنت اشیا زمینه را برای شهرهای هوشمند فراهم می کند و 5G به عنوان یک فناوری مهم برای برقراری اینترنت اشیا ، به طور جدایی ناپذیری با داستان موفقیت این شهرها در آینده ارتباط دارد. بیشتر تأکیدها تاکنون بر ایجاد زمینه سازی معطوف شده است: تصویب چارچوبی که ملزومات مختلف یک شهر هوشمند را ارائه میکند. اما اکنون که این چارچوب در حال ساخت است ، اپراتورهای تلفن همراه قادر هستند مرحله بعدی پیاده سازی را با استفاده از شبکه های جدید 5G راه اندازی کنند.

در حالی که هنوز پتانسیل کامل 5G بطور گسترده دیده نشده است ، هنوز برای روشن شدن مسیر این فناوری کار وجود دارد و پذیرندگان اولیه باید هم مزایا و هم چالش‌های چنین رویکردی را در نظر بگیرند. اگرچه تأثیر سرعت بالاتر و زمان تاخیر برای دریافت داده‌های تلفن همراه اتفاقات چشمگیری را ایجاد می‌کند ، اما چندین نگرانی کمتر شناخته شده‌ای در مورد شبکه‌های 5G وجود دارد که ارزش بررسی دارند.

از LTE قدیمی ، تا 5G در شهر هوشمند

البته در این زمینه وقتی می گوییم «هوشمند» ، منظور ما فقط ارتباط نیست،  منظور ما به طور خاص داده محور، بهم پیوسته و هوشمند است. و تا حدودی، شهرهایی که با این تعریف از «هوشمند»ی برخوردار هستند از قبل وجود داشته‌اند. شبکه‌های حسگر در سطح شهر در عناصر زیرساختی مانند چراغ راهنمایی و پارکومتر وجود دارند که داده‌ها را جمع آوری ، تجزیه و تحلیل می‌کنند و نتایج را برای بهینه سازی سیستم‌های شهری در دنیای واقعی اعمال می‌کنند.

وقتی به شهرهای هوشمند فکر می‌کنیم، بلافاصله به فکر تعداد عظیمی از دستگاه‌ها (میلیون‌ها و احتمالاً صدها میلیون) دستگاه متعلق به شبکه‌های حسگر مانیتورینگ ، ارتباطات از نوع ماشین کم مصرف، خانه‌های هوشمند ، کارخانه‌های هوشمند و میلیون‌ها کاربر نهایی هستیم که با هم تعامل دارند. با همه این دستگاه‌ها در میان فناوری های معاصر موجود یا امروزی، فقط 5G می‌تواند نوع اتصال جمعی و ظرفیت بسیار بالایی را ارائه دهد.

اما در واقع یک شهر هوشمند نیست، تا زمانی که همه آن سیستم‌ها با کیفیت بالا بتوانند با یکدیگر و با سیستم عامل‌های مدیریت این خدمات ارتباط برقرار کنند. این جایی است که 5G وارد بازار می‌شود و چارچوب اساسی فن آوری‌ها، قابلیت‌ها، خدمات و موارد استفاده را با ویژگی‌های فنی پشتیبانی می‌کند مانند ظرفیت بالا ، قابلیت اطمینان کامل‌، در دسترس بودن، اتصال بالا برای پاسخگویی که برای این دنیای جدید بسیار مهم است.

به عنوان مثال، بسیاری از مناطق شهری استفاده از سیگنال‌های ترافیکی خودکار را برای بهبود جریان ترافیک آغاز کرده‌اند. اما ورود جدید شبکه های 5G به ما امکان می‌دهد تا سطح بالاتری را طی کنیم. دستگاه‌های حسگر اینترنت اشیا در یک شهر هوشمند نیازهای متنوعی برای ساخت ، پوشش‌دهی، اعتبار و تحرک دارند. از طریق سرعت بالا ، تأخیر کم و قابلیت‌های مجازی سازی 5G ، شبکه می‌تواند به قابلیت یکپارچگی فناوری متحد تبدیل شود که این دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند ، و شرایط استقرار پیشرفته ، پیچیده و گسترده IoT مانند Ultra-Reliable Low را برآورده می‌کند.اینترنت اشیا در مقیاس گسترده که توسط فناوری 5G پشتیبانی می‌شود، می‌تواند مبنایی اساسی برای چشم انداز ارتباطات اتومبیل‌های مستقل و خودرو به هر چیزی (V To X) طی چند سال فراهم کند.

هرچه اطلاعات ما بیشتر باشد ، بینش ما دقیق‌تر خواهد بود و توانایی ما در اداره و مدیریت شهرهایمان بهتر است. از این رو قابلیت های فناوری 5G برای ایجاد ارتباط انبوه برای امکان استقرار میلیون‌ها دستگاه برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای برنامه‌های شهر هوشمند بسیار جذاب است.

با استفاده از مثال‌های قبلی، از طریق چنین رویکردی، شهرها می‌توانند داده‌های ترافیک و داده‌های پارکینگ را به هم متصل کنند تا جریان ترافیک در مناطق کم جمعیت‌تر از شهر را در طی یک رویداد بزرگ ورزشی به صورت خودکار انجام دهند .

جایی که شرکت‌کنندگان برای یافتن پارکینگ وقت راحت‌تری دارند. مناطق مختلفی از شهرهای هوشمند وجود دارد که 5G می‌تواند نوآوری‌هایی مانند مدیریت پسماند هوشمند، مدیریت انرژی هوشمند، مدیریت هوشمند آب، شبکه‌های هوشمند و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند را به ارمغان آورد.

با مدیریت این جنبه‌های بسیار مهم به روش بسیار کارآمدتر از نظر محیطی، 5G همچنین می‌تواند برخی از چالش‌های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی و مصرف انرژی را که یک شهر با رشد شهرهای هوشمند به وجود می‌آورد را برطرف کند.

حتی فراتر از این شرایط، 5G سرعت اینترنت همراه را امکان پذیر می‌کند که زمینه را برای نسل جدیدی از خدمات خودکار بسیار قابل اعتماد می‌کند و برای شهرهای هوشمند هموار می‌سازد. منصفانه است که بگوییم این استاندارد فناوری نسل بعدی به عنوان پایه‌ای برای استقرار موثر زیرساخت‌های بی‌سیم گسترده مورد نیاز یک شهر هوشمند عمل خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که بدون هیچ مشکلی است.

ارتباطات بیشتر ، مشکلات بیشتر

در حالی که سرعت بالا و تأخیر کم شبکه‌های 5G لایه‌های جدیدی از اتصال را به وجود آورند ، این افزایش طبیعی در برقراری ارتباط دستگاه ها با یکدیگر نیز یک مشکل است. صرف نظر از هدف، هر دستگاه که اتصال جدید به تعداد نقاط ورود به شبکه می‌افزاید ، در صورت عدم مدیریت صحیح ، به راحتی می‌تواند به مسئولیت امنیت سایبری تبدیل شود.

فناوری 5G از نظر طراحی ایمن است و از چندین قابلیت تقویت شده برای امنیت برخوردار است، اما هرگز نباید امنیت را مسلم دانست، زیرا پذیرش 5G توسط صنایع مختلف باعث افزایش چند برابر سطح حمله و ایجاد خطرات بیشتری می‌شود. برای کمک به مبارزه با این مسئله، باید ملاحظات امنیتی 5G با دقت مدیریت شود .چشم انداز اتصال به اینترنت اشیا و بنابراین شهرهای هوشمند کاملاً ناهمگن و چندپاره است، که مانع دید LOT  می‌شود. انتظار می‌رود 5G با تبدیل شدن به تکنولوژی یکپارچه، این مسئله را کاهش دهد. اهمیت این مسئله را نمی‌توان برای شهرهای هوشمند دست کم گرفت. خدمات شبکه باید از تهدیدات سایبری محافظت شود تا امنیت و آرامش مردم را تضمین کند.

پول با 5G رشد نمی کند

به طور کلی فناوری‌های تلفن همراه بسیار پرهزینه در نظر گرفته می‌شوند (هم برای CAPEX و هم برای OPEX). بنابراین اگرچه فناوری 5G می‌تواند چارچوب فنی ایده‌آلی برای شهرهای هوشمند فراهم کند، اما تصویب و موفقیت آن در طولانی مدت با توجه به نحوه مدیریت هزینه‌های استقرار و تعریف مدل‌های هزینه به گونه‌ای تعیین می‌شود که از لحاظ تجاری نیز مقرون به صرفه باشد.

اگرچه سرویس‌های 5G برای شهرهای هوشمند هنوز موانع جدی برای غلبه بر آنها دارند، اما این بدان معنا نیست که ارزش کاوش ندارند.

بدون شک زمان لازم خواهد بود تا فناوری و خدمات تا حدی آماده شوند که در مقیاس انبوه مورد نیاز محیط شهری هوشمند آماده باشند‌، مقیاس‌، بلوغ و قابلیت اطمینان سه رکن اساسی برای یک شهر هوشمند است. 5G نقشی اساسی در شهرهای هوشمند بازی خواهد کرد اما برای کسب درآمد مناسب از آن و بهره‌مندی از مزایای این فناوری انقلابی، پذیرندگان اولیه این فناوری باید یک چارچوب مشترک ایجاد کرده و اکنون همکاری های استراتژیک را ایجاد کنند.

منبع: https://telecoms.com/opinion/the-challenges-of-5g-and-smart-cities/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط