وضعیت بازار از ذهنیت تا واقعیت

مارکتینگ

بسیاری از افراد و مشاوران زمانی که در جلسات مدیریتی حضور دارند با موضوع یا عنوانی تحت عنوان وضعیت بازار ونقش شرکت در بازاربرخورد می‌کند. عموماً مدیران سازمان سعی می‌کنند تا اطلاعات خود را در خصوص بازار و برند به اشتراک بگذارند. بر اساس اظهارات افراد و در بسیاری از مواقع ، شرکت از سهم قابل قبول و قابل توجهی برخوردار بوده و در برخی از موارد شرکت به عنوان رهبر یک بازار یا جز فعالان تاثیرگذار در بازار از سوی این مدیران معرفی می‌شود. با بررسی بیشتر و عمیق‌تر در خصوص این اطلاعات متوجه می‌شویم عموماً این اطلاعات بر اساس مشاهدات میدانی محدود افراد یا اطلاعات پرسنل است که در اختیار مدیر قرار گرفته و عموما به صورت شفاهی بیان می‌شود معمولاً دلایل این اظهارات محدود و قابل دفاع نمی‌باشد.
فارغ از جایگاه افراد در جلسات باید به این مهم توجه داشت که مبنای گفتگو و گفتمان می‌بایست بر اساس اطلاعات گردآوری شده، مستند سازی شده و برخودار از تحلیل اصولی می باشد. متاسفانه بدلیل اتکا به اطلاعات سطحی و محدود، تصمیمات اتخاذ شده ناکارآمد میباشد. که در نهایت منجر به شکست محصول یا برهم خوردن وضعیت برند در بازار می‌شود. به عبارت دیگر این تصمیمات بر مبنای تصورات افراد از بازار، مشتریان و مصرف کنندگان میباشد. اما اگر نگاهی واقع بینانه به این موضوع داشته باشیم باید به منظور بررسی صحیح و به دست آوردن اطلاعات دقیق، باید روش‌ مطالعاتی مناسب را در زمان و مکان مناسب با افراد دارای صلاحیت انجام داد. به همین خاطر واقعیت بازار و مطالعات در موارد متعدد در مقایسه با انتظارت و برداشتهای افراد بسیار متفاوت و در برخی از موارد شوک آور از منظر مدیران میباشد. بنابراین بهتر از قبل از هرگونه تصمیم در سطح کلان قبل از برداشت ذهنی به اطلاعات موثق و متقن دست پیدا نمائیم.
چگونه به واقعیت بازار نزدیک شویم.
ادامه مبحث قبلی تحت عنوان وضعیت بازار از ذهنیت تا واقعیت این سوال مطرح میشود چگونه می توان به واقعیت وضعیت موجود نزدیک شد. در پاسخ به این سوال می توان گفت به منظور فاصله گرفتن از برداشت‌های ذهنی و نزدیک شدن به واقعیت نزدیک می‌بایست گام‌هایی را برداریم که در ادامه به بیان آن می پردازیم.
۱. ابتدا می‌بایست مسئله و اهمیت آن به خوبی بیان و درک شود.
۲. راه حل‌های مناسب برای حل موضوع نیز ارزیابی و انتخاب شود که در نهایت یک روش مناسب برای بررسی و تحقیق انتخاب نمود.
۳. زمان مناسب را برای انجام تحقیق و مکان مناسب انجام پروژه را مشخص نمود.
۴. نحوه اجرای نیز می بایست به خوبی بیان کرد که توسط چه افرادی و از چه طریقی انجام خواهد شد.
۵. می باست افراد واجد شرایط جهت مشارکت انتخاب و گزینش شوند.
۶. در مرحله آخر گردآوری اطلاعات بررسی و بازنگری در آنها و در نهایت تحلیل آنها با استفاده از متدها و روش‌های مناسب انجام شود.
این ساز و کار به ما کمک خواهد کرد که از برداشت‌ها و ذهنیت‌ها فاصله بگیریم و به واقعیت‌ها نزدیک شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط