مزیت رقابتی و راهکارهای توسعه آن (بخش دوم)

همانطور که در بخش اول بیان شد شرکت از راهکارهای متعددی برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده می کنند. با بررسی های انجام شده مشخص شده است که در سالهای اخیر بسیاری از شرکت های موفق قابلیت ها و مزیت های رقابتی خود را بر پایه یکی از سه استراتژی زیر توسعه داده اند.
1. برتری (سرآمدی) عملیاتی
2. رهبری  محصول
3. صمیمیت با مشتری

• برتری عملیاتی:
معمولا شرکتهایی که از این راهکار استفاده می کنند بر روی کارایی عملیات ها و فرآیندها خود متمرکز می شوند. این نوع شرکت ها در بخش هزینه های پایین تر نسبت به رقبای خود فعالیت می کنند. این کار به آن ها این اجازه را می دهد تا کالاها و خدمات خود را با قیمت کمتر و یا ارزش بیشتر و بهتر نسبت به سایر رقبا عرضه کنند. نمونه بارز این مسئله خطوط هواپیمایی ارزان قیمت شرکت هواپیمایی Southwest  و یا شرکت   Jet blue  در آمریکا  است.
• رهبری در محصول:
شرکتهایی که بر رهبری در محصول متمرکز هستند. در فناوری و توسعه محصول سرآمد می باشند. در واقع این نوع شرکتها به مشتریان خود پیشرفته ترین و باکیفیت ترین کالاها و خدمات را در صنعت خود ارائه می دهند.  به عنوان مثال مایکروسافت که بر بازار سیستم های عامل رایانه شخصی و برنامه های افیس تسلط دارد همواره درصد به روز کردن بسته های نرم افزاری خود می باشد و در عین حال محصولات جدید را به مشتریان خود عرضه می کند تا نیازهای آنها را برطرف سازد.
• صمیمیت با مشتری
تلاش برای شناختن مشتریان و درک نیازهای آنان بهتر از رقبا نشانه های بازر صمیمت با مشتری است. اینگونه شرکتهای همواره تلاش می کنند تا از طریق درخواست نظرات مشتریان درباره چگونگی بهتر ساختن کالاها و خدمات شرکت و یا چگونگی حل مسائل مشخص مشتریان روابط بلند مدتی را با آنها ایجاد کنند.
نکته بسیار مهم در این مورد این است که برای موفق شدن شرکت ها باید قادر به پیاده سازی هر سه استراتژی باشند. با این حال موفق ترین شرکتها معمولا یک حوزه را برای برتری انتخاب می کنند و پس فعالانه تصورات ذهنی مشتریان را مدیریت می کنند تا مشتریان واقعا باور کنند در آن حوزه سرآمد هستند. اما در خصوص منابع ایجاد مزیت رقابتی دیدگاه های دیگری نیز وجود دارد که در برخی از موارد با مطالب بیان شده تفاوت دارند. این مقوله در بخش سوم بیان و بررسی خواهد شد.

نویسنده: مجید جانفدا

Email: m.janfada@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط