بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ – قسمت اول

بازاریابی عصبی را می توان یکی از مباحث پر اهمیت در تحقیقات مصرف کننده دانست که اخیرأ بسیار مورد توجه بازاریابان و مدیران کسب و کار واقع شده است؛ هدف از شکل گیری آن آگاهی از این موضوع است که چگونه می توان فرایند انتقال پیام بازاریابی به مشتریان را بهبود بخشید تا درنهایت منجر به خرید توسط آنها گردد.
این رویکرد جدید در تحقیقات بازاریابی ادغامی از علوم عصب شناسی، روانشناسی و بازاریابی می باشد که با استفاده از روش های مختلفی از جمله تصویربرداری از بخش های مختلف مغز در پی درک این نکته است که مشتریان هنگام خرید چگونه تصمیم گیری نموده و چه بخش هایی از مغز آنها در فرایند خرید دخیل می باشد.
نتایح حاصله در تصویربرداری های صورت گرفته از مغز که در تحقیقات بازاریابی عصبی انجام شده است حاکی از آن بوده که اگر تصاویر مرتبط با محصول در بخش قشر میانی جلوی مغز پردازش شوند، احتمال خرید توسط مشتریان بسیار افزایش می یابد چرا که این بخش از مغر مرتبط با احساسات و ترجیحات فردی است و اگر تبلیغ کنندگان بتوانند با نمایش تصاویری از محصولات پردازش اطلاعات در این قسمت از مغر را فعال نمایند، موفق به افزایش احتمال خرید در مشتریان شده اند.

کاربردهای نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی برای بازاریابان

• بازاریابی عصبی در تحقیقات بازار:
بیشتر کمپین هایی که از نورومارکتینگ بهره می گیرند تحت تحقیقات بازار این کار را انجام می دهند. این کمپین ها متخصص در ارزیابی تبلیغات، تبلیغات تجاری، محصول جدید یا حتی اندازه گیری واکنش مخاطبان به پخش تبلیغات و کلیپ های تبلیغاتی.

• بازاریابی عصبی در طراحی محصول و بسته بندی:
یک محصول چگونه به نظر می آید، احساس می شود و به عنوان یک موجودیت به طور کلی چه اثری بر تجربه مشتری می گذارد. به کارگیری اصول نورومارکتینگ و انجام آزمایشات آن می تواند بینشی از تاثیرات هیجانی در انتخاب طراحی های مختلف را به محققان نشان دهد.
• بازاریابی عصبی در قیمت گذاری:
بازاریابان مدت های طولانی است که می دانند، قیمت متغیری مهم و تاثیرگذار در موفقیت محصولات و خدمات است. دانش آنکه قیمت چگونه معرفی شود بخشی از ارزش آفرینی نورومارکتینگ در حوزه ی بازاریابی محسوب می شود.
• بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه:
موفقیت یک خرده فروشی به آن بستگی دارد که چگونه تجربه ای دلپذیر را برای مخاطبان و مشتریان به وجود بیاورد و چگونه، محصولات، قیمت ها و تخفیف ها را ارائه و معرفی کند که توجه مخاطبان را جلب کند. بر این اساس صاحبان خرده فروشی ها می توانند از اصول نورومارکتینگ در محیط خرده فروشی خود بهره مند شوند.

• بازاریابی عصبی در خدمات حرفه ای:
صنعت خدمات حرفه ای بسیار متاثر از تعاملات انسانی است. اینکه چگونه تجربه مشتری در حوزه ی B2B یا کیفیت خدمت رسانی یک فرآیند حسی است، نشان می دهد که چرا همیشه بهترین قیمت پیشنهادی برنده ی مناقصه نمی شود. نورومارکتینگ ابتکاراتی را برای عملکردی با بهترین کیفیت، یا بهترین کیفیت ادراک شده به وجود آورده است، چراکه اکثر مواقع تصمیم قبل از تحقق خدمت صورت می پذیرد.
• بازاریابی عصبی در تبلیغات:
از اصول نورومارکتینگ برای توسعه تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی و ساخت درست آنها استفاده می شود. از آنجایی که تبلیغات اصولاً فرآیندی خلاقانه است، نورومارکتینگ می تواند از طریق ارزش افزایی به وسیله ی فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد ، بر تبلیغات و موفقیت آنها اثرگذار باشد. نورومارکتینگ در آزمایش تبلیغات از نظر اثرگذاری آنها بر مخاطبان توسعه ی قابل توجهی داشته است.

در روزهای آینده با مطالب بیشتری در این زمینه در وبسایت بازاریکا در خدمت شما خواهم بود

نویسنده: مجید جانفدا
Email:m.janfada@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط