ابزارهای انجام بازاریابی عصبی – روش GSR

پاسخ گالوانیک پوست GSR
یکی از روش های بازاریابی عصبی استفاده از روش GSR یا پاسخ گالوانیک پوست است. مجموعه فعالیتهایى که موجود زنده را آماده واکنش مى‏نماید فعالیتهاى سیستم عصبى سمپاتیک می نامند. هیجانات شدید، عوامل ترس آور و عوامل مشابه از جمله محرکهایى هستند که باعث تحریک این سیستم مى‏شوند. به دلیل آنکه شناسایی حس حقیقی افراد در بازاریابی عصبی بسیار مهم تلقی می شود، اندازه گیری و شناسایی این حس ها حائز اهمیت است. خوشبختانه اینگونه محرکها باعث بروز یک پاسخ فیزیولوژیک در اندام ها مختلف از جمله غدد مى‏شوند. غدد بوسیله سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می شوند از این رو گرفتن سیگنال ها آن ها می تواند برای بدست آوردن عکس العمل ها غدد عروقی و حس واقعی افراد مورد استفاده قرار گیرد. این خاصیت الکتریکی در قالب جی اس آر شناخته و بررسی می شود. ابزارهای مورد استفاده در این روش بیشتر متمرکز بر ضربان بصری قلب و شدت عکس العمل های هیجانی است. این ابزارهای عملکردی نسبتا ساده و قابل اندازه گیری مجدد می باشند.
جی اس آر می تواند به عنوان یک روش ساده و مفید برای تحلیل سیستم عملکرد عصبی مستقل به کار گرفته شود. مخصوصا برای سیستم های عصبی پیرامونی.
جی اس آر در فهم بهتر اثرگذاری محرک ها در زمان های بسیار کوتاه کمک می کند. همچنین می توان از این ابزار برای ارزیابی زمان های حساس سناریوهای و تعیین این که کجا ورودی های چندگانه در حال رقابت برای کسب توجه کاربران هستند راهگشا باشد. مثلا در یک بازی سرعت و یا داخل یک فروشگاه خرده فروشی.
ترسیم اطلاعات گردآوری شده توسط جی اس آر نشاه دهنده نوسانات انگیزشی کاربران است و با کمک این روش می توان لحظات و زمان هایی که افراد بالاترین و پایین ترین میزان انگیزش را داشته است شناسایی نمود. درکنار رسم نمودار نوسانات انگیزشی کاربران، ترسیم نمودار محرک ها این امکان را فراهم می سازد تا عامل اصلی نوسانات انگیزشی شناسایی شوند. از روش جی اس آر در کنار سایر روش های بازاریابی عصبی مانند ردیابی حرکات چشم، EEG به منظور کسب اطلاعات دقیق تر و عمیق تر از کاربران در بازاریابی عصبی استفاده می شود.

نویسنده: مجید جان فدا
Email: m.janfada@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط