گزینه های تبلیغات تاکتیکی

برهمگان واضح و مبرهن است که تبلیغات به عنوان یکی از آمیخته های بازاریابی نقش بسزایی در معرفی محصول، برند، ایجاد تمایز و خلق ارزش برای برند محسوب می شود. اخیرا در ایران برنامه های تشویقی و تبلغیاتی از سوی صدا سیما جهت معارفه شرکت ها و محصولات آن راه اندازی شده است. این امر موجب هجوم شرکت ها و معرفی محصولات در طیف های مختلف از کفی کفش تا کود کشاورزی تا شمش آلومینیم در شبکه های مختلف صدا و سیما به نمایش شده است. حال این سوال برای شرکت ها مطرح می شود که آیا این تبلیغات با توجه به افزایش و تنوع گسترده شبکه ها و تبلیغات توانسته است در جلب و جذب مخاطبان موفق است؟ ابتدا و قبل از پاسخ به این سوال لازم است تهیه کنندگان و شرکت ها می بایست بدانند در برنامه جامع تبلیغاتی خود پیام ها و مطالب را طوری تدوین کنند که تمایل مصرف کنندگان را برای محصولات آنها بر انگیزد. برای ایجاد پیام های ترغیب کننده می بایست به چندین سوال پاسخ دهیم.
منبع پیام چه می باشد به بیان دیگر چه فرد یا افرادی در آگهی نشان داده می شوند؟ یک ستاره سینما، یک زن یا مرد یا یک خانواده؟ این مسئله از این بعد حائز اهمیت است که منبع پیام عاملی تعیین کننده در پذیرش یا عدم پذیرش پیام در بین مصرف کنندگان است.
نحوه ساخت پیام یا مهندسی پیام به چه شکلی است؟ در اینجا بیشتر مقصود نحوه ارائه پیام است. ممکن است محصول به تنها به تصویر کشیده شود و یا در مقام مقایسه با برندهای حاضر در بازار نشان داده شود. یا در حالتی دیگر تصویر خیالی از محصول نمایش داده شود که با رویارویی دو چهره جذاب با یکدیگر به پایان می رسد
از چه رسانه ای استفاده شود؟ این مسئله از سوی بسیاری از شرکت نادیده گرفته می شود چرا که علیرغم هزینه های هنگفتی که صرف تدوین و اجرای کمپین های تبلیغاتی تاثیر چندانی در ارتقا موقعیت آن ها در بازار رخ نمی دهد. مسئله مهم در اینجا انتخاب رسانه مناسب می باشد. گاهی از اوقات مکانی که در آنجا سخنی بیان می شود به اندازه خود مطلب حائز اهمیت است. در حالت کلی می بایست بین صفات رسانه و کالایی که قصد فروش آن را داریم انطباق وجود داشته باشد. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت قصد به تصویر کشیدن کیفیت یک کالا را دارد آگهی دادن در مجلات معتبر موثرتر است. حال اگر قصد بیان ویژگی های و اطلاعات علمی محصول را داریم مجلات تخصصی می تواند منبع مناسبی باشد.
شناسایی مشخصه ای از بازار هدف که با دیدن آگهی آن را بپذیرند؟ اگر کاربران و بازار هدف شرکتی از انجام کارهای روزمره خسته شده باشند شاید یک آگهی الهام بخش و تخیلی بیشتر نظر آن ها را جلب کند. اگر نسبته به موقعیت حساس باشند نشان دادن تحسین سایرین می تواند راهکاری مناسب محسوب شود.

برگرفته شده از کتاب رفتار مصرف کننده اثر مايکل آر. سولومون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط