سطوح مفهومی محصول

بسیاری از بازارها شرکت ها در صدد پیشی گرفتن از رقبای خود می باشند. برای نیل به این هدف آن ها معمولا تلاش می کنند مزیت یا مزایای رقابتی در محصول تولیدی را در مقایسه با رقبا ایجاد کنند. به¬منظور آن¬که محصول تولیدی دارای مزایای رقابتی باشد، می بایست دارای قابلیت هایی باشد که بتواند تمامی سطوح مفهومی محصول را پوشش دهد. به طور کلی هر محصول می تواند شامل پنج سطح مفهومی باشد و بهتر است سازمان و تولیدکنندگان محصول برای تمامی این سطوح ویژگی ها و خاصیت هایی را در نظر بگیرند. شرح سطوح مفهومی به قرار زیر است
1. سطح مزیت ذاتی: نیاز بنیادی و اساسی مشتریان را ارضا می کنند.
2. سطح عام محصول: کارکرد اصلی محصول است که تنها شامل ویژگی هایی می شود که اساسا هیچ عامل تمایزی را برای آن ایجاد نمی کنند.
3. سطح مورد انتظار از محصول: مجموعه ای از ویژگی هاست که خریدار به صورت طبیعی انتظار دارد با خرید محصول آن ها را به دست آورد.
4. سطح برتری محصول: آن دسته از مزیت هاو ویژگی های محصول یا خدمت مرتبط با آن را شامل می شود که می تواند موجب تمایز محصول از رقبا شود.
5. سطح ویژگی های بالقوه: شامل تغییرات و پیشرفت هایی است که محصول در آینده می تواند از آن ها بهره مند شود.
در بسیاری از بازارها رقابت روی سطح برتری محصول است، زیرا بیشتر شرکت ها می توانند در سطح ویژگی های مورد انتظار مشتری ها در حد راضی کننده ای فعالیت کنند.

نویسنده: مجید جان فدا
Email: m.janfada@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط