بازی پونزی، قاتل رستورانها و کافی شاپهای زنجیره ای در ایران

هر ساله شاهد ظهور برندهای مختلفی در بازار رستوران ها و کافی شاپهای زنجیره ای هستیم این شرکتها اغلب با داعیه فرانچایز و ارائه راه حلهای مطمئن به جلب اطمینان مشتریان خود پرداخته و نمایندگی برند خود را به آنها واگذار میکنند. مشتریان نیز با هدف دستیابی راحتتر و مطمئن تر به موفقیت، به پشتوانه حمایتهای فنی، بازاریابی و گاها مالی شرکتهای مادر اقدام به پرداخت مبالغی به آنها می کنند.

اما در بسیاری از این موارد این برندها با همان سرعتی که رشد می کنند با همان سرعت هم از بین میروند و تنها تعداد محدودی از این برندها به رشد خود ادامه میدهند که این امر نمایندگان برندهای شکست خورده را با ضررهای هنگفتی مواجه میکنند.

اما ایراد کار در کجاست و چرا این برندهای نوخاسته اینقدر راحت از بازار محو میشوند؟

در کنار عوامل معمول شکست کسب و کارهاعامل اصلی که باعث میشود این شرکتها شکست بخورند ورود آنها به بازی پونزی است. این شرکتها با برداشت اشتباه از مفهوم فرانچایز وارد بازی خطرناکی میشوند که سر آخر باعث نابودی آنها میشود. اما بازی پونزی چیست

داستان و ریشه این نامگذاری از زندگی یک ایتالیایی به ظاهر خالق به نام پونزی نشأت می گیرد. وی که هیچ گونه دارایی نداشت، مبلغ قابل توجهی را برای چند روز از یک مؤسسه مالی یایک صراف حرفه ای استقراض کرد، اما بلافاصه با ارایه سند این استقراض بزرگ به عنوان دلیلی براعتبار مالی بالای خودبه صراف دیگری،مبلغ کلانتری بامدت بازپرداخت بیشتر از وی قرض کرد و طبیعتا بلافاصله بدهی اول خود را پرداخت نمود. پونزی این روش را تا پایان عمر خود ادامه داد و البته هیچ یک از مؤسسات مالی یا صرافان بابت وام دادن به وی، متضرر نشدند به جز آخرین مورد که مبلغ بسیار زیادی نیز به وی قرض داده بود! روش پونزی یا پونزیگیم، این روزها به روش مدیریت برخی از موسسات مالی و افراد تبدیل شده است.

در این بازی کافیست که به هر دلیلی روند سپرده­‌گذاری یا قرض­‌دهی کند یا متوقف شود، در آن صورت با ورشکستگی سپرده­‌پذیر یا قرض­‌گیرنده، آخرین سپرده‌­گذاران یا قرض­‌دهندگان بیشترین زیان را خواهند دید.

بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه رستورانها و کافی شاپهای زنجیره ای بدون هیچگونه سرمایه اولیه ای شکل میگیرند و در نظر دارند با همان پولی که از نمایندگان دریافت میکنند اقدام به تجهیز رستوران نمایند. از آنجا که این بازار، بازاریست با مشتریان محدود پس به زودی به حد اشباع خواهد رسید و در آنجاست که شرکت با انبوهی از تعهدات و …..کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد و این یعنی ورشکستگی

!!!!

البته این امر شامل حال برخی برندهای قدیمی فعال و موفق در این زمینه نمیشود. برندهایی که مفهوم کسب و کار خویش را به خوبی درک کرده اند و با تکیه بر ایجاد ارزش افزوده در فعالیت خود در حال درآمد زایی هستند.

*نویسنده: کامیار کشانیان
Email: k.keshanian@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط