بازاریابی یا فروش؟!..مسئله اینست!

هنوز که هنوزه در آگهی های جذب کارشناس، کارمند یا مدیر فروش واژه ” بازاریاب” به جای واژه”فروش” به کار میره. و جالبه که کم کم خود بازاریابها هم دارند به این قضیه عادت می کنند و خودشون رو مدیر فروش میدونن. مثلا من فردی رو دیدم که خودش رو به عنوان مشاور بازاریابی تحصیل کرده خارج از کشور معرفی میکرد وتو تبلیغات خودش می گفت که به ازای 10 درصد افزایش فروش محصول شما 10 ملیون تومن، به ازای 20 درصد افزایش فروش محصول شما 20 ملیون تومن و به ازای 30 درصد افزایش فروش محصول 30 ملیون تومن میگیره!!!!


اما واقعیت اینه که “فروش” و “بازاریابی” مفاهیم متفاوتی هستند و فروش تنها جزء کوچیکی از بازاریابیه و حتی میشه گفت مهمترین جزء اون هم نیست. فروش نگاهی از داخل به بیرون داره ولی نگاه بازاریابی از  ییرون به داخله. ساده تر بخوام حرف بزنم می تونم از گفته لویت کمک بگیرم که میگه:
فروش عبارت است از پیدا کردن مشتری برای محصولاتی که در اختیار دارید و بازاریابی یعنی حصول اطمینان از اینکه شما اقلام مورد نیاز مشتری را در اختیار دارید


در واقع میشه گفت این تصور که بازاریابها افرادی هستند که میتونن با استفاده از یه سری روشهای زیرکانه فروش کالا و خدمت شما رو چند برابر کنن کاملا اشتباهه.
بازاریاب ها افرادی هستند متخصص و تحصیلکرده در حوزه های بازاریابی و بازرگانی و آگاه به امورمدیریتی، سازمانی، روانشناسی، فنون مذاکره و ارتباطات و … . توجه داشته باشید که یافتن افرادی که واقعاً در این زمینه حرفه ای و کارشناس باشند خیلی آسون نیست!
در مجموع میشه گفت که هدف از بازاریابی، سهل الوصول کردن اهداف فروشه. یعنی با شناخت دقیق از مشتری میشه این اطمینان را بدست آورد که کالا یا خدمات ارائه شده دقیقاً همون چیزیه  که مشتری میخواد، در نتیجه با کمترین تلاش هم میشه مشتریان بالقوه و علاقمند رو به پرداخت پول و خرید کالا یا خدمات ترغیب کرد. از طرف دیگه باید گفت که این قضیه، از ارزش و اهمیت فروش و تبلیغات هدفمند کم نمیکنه. بلکه این .دو مقوله، زیرمجموعه های فرآیند گسترده تر و جامع تری به نام «بازاریابی» هستند


مخلص کلام اینکه فروش یعنی پیدا کردن مشتری برای کالایی که در اختیار داریم اما بازاریابی به ما میگه که  چه چیزی رو، در چه بازاری، به چه کسانی، با چه شرایطی، به چه منظوری، در چه زمانی و از چه روشی به مخاطب معرفی کرده تاضمن شناسایی یک نیاز در مشتری ،اون رو در در مسیر رفع نیازش کمک و هدایت کنیم.

*نویسنده:کامیار کشانیان
Email: k.keshanian@bazarica.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط