طبقه توده، بازار جدیدی برای سرمایه گذاری

امروزه بسیاری از شرکت ها در شرایط رقابتی فعالیت می کنند و برای اینکه بتوانند در این بازار باقی بمانند سعی می کنند که راهکارهای جدید را به کار بگیرند. همچنین وجود بازارهای بی تمایز موجب گردیده است تا شرکت ها علاوه بر افزایش مزیت های رقابتی به دنبال بازارهای بکر و دست نخورده باشند که هنوز شرکت های رقیب ورود نکرده اند. این بازارهای خام می توانند سود بسیاری نصیب شرکت های پیشرو کنند.
در تقسیم بندی های بازار که بر اساس طبقات اجتماعی انجام می گیرد. شرکت ها سعی می کنند تا با برآوردن نیازهای هرطبقه سود خود را تضمین نمایند. در این رویکرد شرکت های بزرگ توجه خاصی به طبقات اجتماعی پایین تر معطوف می دارند که شامل مردان و زنان جوان طبقه پایینی هستند که نامهای تجاری بزرگ را با لباسهای معمولی خود در هم می آمیزند. از آنجاییکه این گروه مقدار زیادی از درآمد خود را صرف مد، غذا و لوازم الکتریکی می کنند، علاقه بسیاری از شرکت ها را به خود جلب کرده اند. اگر چه در گذشته نام های تجاری خاص مربوط به طبقه اجتماعی خاصی بوده است اما امروزه به سختی می توان نام های تجاری یا فروشگاهی خاصی را به یک طبقه خاص ارتباط داد و نمی توان به طور حتم یک مصرف کننده را بر اساس محصولاتی که می خرد در طبقه معینی جای داد. شاید یکی از این عوامل وجود محصولات تجملاتی ارزان قیمت باشد. البته در سال های اخیر دو عامل، زنان شاغل و افزایش سطح تحصیلات موجب جابجایی در توزیع درآمد و افزایش آن گردیده است. این جابجایی در توزیع درآمد موجب پدیدار شدن مصرف کنندگان عظیمی گردیده است که درآمدشان به حدی رسیده است که بتوانند در مقیاس کوچک اجناس تجملاتی با نام های تجاری خریداری کنند و از سطحی از قدرت خرید برخوردار شوند. این مصرف کنندگان بازار انبوه را طبقه توده می گویند که دارای فرهنگ توده هستند. ازآنجاییکه بسیاری از کالاها و خدماتی که توسط مصرف کننده استفاده می شود در واقع نشان دهنده موقعیت فرد است بنابراین افراد جامعه می کوشند تا با محصولات مصرفی هویت اجتماعی خود را ابراز کنند. در این میان گروه جوانان شاغل مجرد تاثیر بسزایی در خرید محصولات مصرفی به خصوص در طبقه توده دارند. در این راستا نگاهی به آمار و اطلاعات منتشره از مرکز آمار می اندازیم. جدول زیر نشان می دهد سن ازدواج در مردان و زنان در حال افزایش است و در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی این افزایش سرعت بیشتری به خود گرفته است.

با توجه به اینکه به طور میانگین  مردان در سن 27 سالگی و زنان در سن 24 سالگی به زندگی متاهلی می پیوندند و سن 22 سالگی  می تواند شروع اشتغال و فعالیت برای این افراد باشد. در این صورت در یک بازه زمانی افراد جامعه دارای شغل هستند و درآمد دارند در صورتیکه مجرد می باشند و معمولا به دلیل زندگی با والدین هزینه های زیادی ندارند و درآمد کافی برای خریدن محصولات تجملاتی در اختیار دارند. بنابراین این گروه از مصرف کنندگان می توانند برای شرکت های بزرگ بسیار جذاب باشند.  و شرکت های بزرگ با سرمایه گذاری بر روی این دسته از مصرف کنندگان می توانند به سودآوری برسند.
نویسنده: واحده سادات موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط